TANSZAKAINK
Billentyűs tanszak Vonós tanszak Fafúvós tanszak Magánének tanszak Akkordikus tanszak Szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom tanszak Képzőművészeti tanszak Grafika és festészet tanszak Színjáték tanszak Néptánc tanszak
Billentyűs tanszak

Zongora

Az 1800-as évekig a klavikord és a csembaló volt a legkedveltebb billentyűs hangszer. Ezután vette át helyüket a sokoldalúbb zongora. Előnye a csembalóval szemben, hogy a játékos tetszés szerint módosíthatja a hang erejét. Nagyon elterjedt válfaja a pianinó amelynek húrjai a zongoráéval ellentétben függőlegesen feszülnek. A mai kornak inkább megfelel, hiszen kis helyen elfér és a gyermekek hangszertanulásához tökéletesen használható.

A zongora tanításának célja: A zongora alaphangszer, könnyen nyílik lehetőség később a váltásra, más hangszer tanulására. A legfőbb feladatunk a színvonalas technikai és zenei irányítás. Felkészítés az értékes zene befogadására, művelésére. Célunk az adott mű kottahű, stílusos megszólaltatása. A tanszak a zenekedvelők és az amatőrök képzésére hivatott elsősorban. Adott esetben azonban feladata a szakszerű tehetséggondozás és a zenei pályára irányítás.
Vonós tanszak

Hegedű

A hegedű a vonós hangszercsalád legmagasabb hangú tagja. Elegáns, 400 éve változatlan alakját olasz hangszerkészítő mesterek fejlesztették ki a 16. században. A hegedű hangja éneklő, hangszínekben gazdag. Az egyik legfontosabb szólóhangszer, de elképzelhetetlen nélküle a szimfonikus zenekar és a legtöbb kamaraegyüttes is. Nem csak a műzenében használják, kezdetektől fogva a tánczene és a népzene jellegzetes hangszere is. A hegedű különlegessége, hogy több méretben készítik, a nagyon kicsi tizenhatodostól az egészes nagyságig, tehát az első években gyakorlóhangszered szinte veled együtt fog nőni!
Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához szükséges alapismereteket, szóló- és zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz majd játszani. Ezzel a tudással már szerepelhetsz az iskolai hangversenyeken, részt vehetsz diáktársaiddal együtt különböző kamaraegyüttesekben.

Fafúvós tanszak

Blockflöte

Talán az egyik legkönnyebben tanulható, de mindenképpen a legkönnyebben és legolcsóbban beszerezhető hangszer manapság a furulya. És persze, minden zeneiskolás, de legalábbis az, aki később fúvós hangszert választ, tanul rajta játszani.

Mivel a furulya fafúvós hangszer, először azt kell tisztázni, hogy ez mit jelent. Bár kézenfekvő magyarázat lenne, de maga az elnevezés csak részben utal a hangszer anyagára. Az ebbe a családba tartozó hangszerek közös tulajdonsága a hang képzésének hasonlósága.

Minden fafúvós hangszer lényegében egy nyitott cső, melynek oldalán lyukakat helyeznek el. Ha minden lyukat lezárva tartunk, akkor a hangszer legmélyebb hangja szólal meg. A lyukak kinyitásával, mivel megváltozik a csőben a levegőoszlop hosszúsága, módosítható a hangok magassága. Minden fafúvós hangszer elve a furulyáéhoz hasonló.

Az összes fajtát számba venni nagyon nehéz lenne - hiszen ez egy népi hangszer, ami sokféle nemzet művészetében megtalálható -, maradjunk tehát ezután a klasszikus értelemben vett furulyánál, amit németül Blockflötének neveznek. Európában a reneszánsz és a barokk stílus általánosan használt hangszere volt. Napjainkban ismét közismert és közkedvelt hangszer. Hangja - bár nem valami finom - eléggé gyengéd, mélázó és ábrándos.

Napjainkban kétféle fogásrendszerű Blockflötét gyártanak. A német és a barokk rendszerű hangszerek között az a különbség, hogy bizonyos hangokat másképp kell fogni az egyiken, mint a másikon. Ezeket a hangszercsaládokat "c" és "f" hangolású egyedek alkotják.

És hogy kik azok, akik megszólaltatják ezt a kellemes hangzású hangszert? Elsősorban a művészei, akik többnyire inkább a népzene művelői közül kerülnek ki! Ám azok, akik akár oboázni, akár klarinétozni, fuvolázni vagy akár a rézfúvósokon szeretnének megtanulni játszani, nem kerülhetik el a furulya megszólaltatását. Vagyis ez egy alaphangszer.

Fuvola

Az egyik legnépszerűbb és legrégebbi fúvós hangszernek, a fuvolának varázslatosan lágy, bársonyos, kecses és hajlékony hangja van. Bár ma már fémből készítik, a fafúvós hangszercsaládba tartozik, mert korábbi alapanyaga a fa volt. A szimfonikus zenekar állandó tagja, de szólóhangszerként vagy különböző kamaraegyüttesekben is gyakran szerepel.

A fuvolatanulás előtt általában 1-2 évig tanácsos furulyázni, de ez nem kötelező. A hangszer megszólaltatása nem igényel különösebb fizikai erőnlétet. Mivel a fuvolának kicsi, kifejezetten gyerekek számára készített, tanulási célra fejlesztett változatai is vannak, akár 7-8 éves korban el lehet kezdeni a tanulását.

Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához szükséges alapismereteket, szóló- és zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz majd játszani. Ezzel a tudással már szerepelhetsz növendékhangversenyeken, később pedig részt vehetsz kamaraművek megszólaltatásában, az iskolában működő Fuvolazenekarban vagy az Ifjúsági Zenekar munkájában.

A harántfuvolát, melyet jobb oldali irányban, keresztbe tartanak a száj előtt, már több mint 3000 évvel ezelőtt használták az ókori Kínában és Egyiptomban. A hangszer a 19. századig fából készült, ezért tartozik a fuvola a fafúvósok családjába. A mai fuvolákat - a népi hangszerek kivételével - különböző fémötvözetekből gyártják. A legnagyobb művészek kezében gyakran láthatunk aranyból vagy ezüstből készült mesterhangszereket is. A fuvola virágkorát a XVIII. században élte, amikor a kamaraművek mellett igen sok fuvolára és zenekarra komponált versenyművet írtak a zeneszerzők. Nem véletlenül „varázshangszer” Mozart operájában: aki játszik rajta, sokféle műfajban, sokféle stílusban kamatoztathatja tudását, hiszen a fuvola ma már az összes zenei műfajban fontos szerepet kap, a szimfonikus zenekaroktól a kamaraegyütteseken át, a szóló fuvola darabokig – beleértve a könnyűzenét és a jazzt is.

Klarinét

A klarinét a fafúvós hangszercsalád legnagyobb hangterjedelmű tagja. Sokféle hangszín megszólaltatására képes, a széles ívű, lágy dallamoktól a rekedt jajgatásig. Szóló- és kamarairodalma egyaránt gazdag, emellett a 18. század második fele óta a szimfonikus zenekarnak is állandó szereplője. A hangszer teste általában fából készül és a könnyebb kezelhetőség kedvéért öt részre szedhető szét, így a tokkal együtt egy kisebb hátizsákban is elfér.

A klarinéttanulást az egyéni adottságoktól függően 9-10 éves korban lehet elkezdeni. Szükséges hozzá, hogy elég nagy legyen a kezed a billentyűk lefogásához, és maradandó első fogaid már teljes nagyságukban a helyükön legyenek. Jó, ha egy-két évet furulyázol (vagy más hangszert tanulsz) előtte, de kezdheted előtanulmányok nélkül is.

Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához szükséges alapismereteket, szóló- és zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz majd játszani, szerepelhetsz növendékhangversenyeken, később pedig részt vehetsz kamaraművek megszólaltatásában vagy az iskolai Ifjúsági Zenekar munkájában.

A klarinét a fafúvós hangszercsalád legfiatalabb tagja. 1690 körül fejlesztették ki a pásztorsíp helyettesítésére. Mivel hangja ekkor még leginkább a kisméretű trombitára (clarino) hasonlított „kis clarino”-nak, azaz „clarinetto”-nak nevezték el. Hamarosan sokféle érzelem kifejezésére alkalmas lett, s hangszíne a puhán olvadótól a harsány, figyelemfelkeltő hatásokig terjedt. Elsőként Vivaldi használta zenekari- és szólóhangszerként, de sokszínű hangjának és virtuóz futamok megszólaltatására alkalmas mechanikájának köszönhetően a 18. század közepére már egész Európában népszerűvé vált. Mozartot elbűvölte a hangja, több nagyszerű művet írt rá, s szívesen alkalmazta zenekari hangszerként is. A klarinét a 19. századtól a szimfonikus zenekar állandó szereplője lett, később a szalon- és tánczenekarokban is gyakran feltűnt, s szívesen játszanak rajta a jazzmuzsikusok is.

Magánének tanszak

Magánének

Az éneklés a zenekultúra alapja, egyidős a tudatos zeneélés kezdeteivel. Az európai műzene a 16-17. századig szinte kizárólag énekes zenét jelentett, de az énekhang az önálló hangszeres zene kialakulása után is megtartotta fontosságát. A motetta, a mise, a madrigál, az opera, az oratórium, a kantáta és a zongorakíséretes dal az utóbbi ezer év alatt jött létre. Ezek a vokális műfajok folyamatosan változnak és a mai napig a zeneművészet, a hangversenyélet és a színpadi kultúra részei maradtak.

Ha énekelni szeretnél, magánének tanulmányaidat csak a mutálás befejeződése (azaz 16-18 éves korod után) kezdheted, mert csak ekkor alakul ki, hogy pontosan milyen hangszínű és hangterjedelmű lesz a hangod. Előnyt jelent, de nem kizárólagos feltétel, ha korábban már tanultál valamilyen hangszeren.

Ha énekelni tanulsz, Erősebb, csengőbb, szebb színű lesz a hangod (a beszédhangod is). A helyes légzés által tested-lelked egészségesebbé válik. Helyes testtartás, mozgás- és öltözködéskultúrát tanulsz, sokféle műfajjal (népdal, műdal, opera, musical stb.) ismerkedsz meg. Énekelhetsz zongorakísérettel, együttmuzsikálhatsz hangszeres és énekestársaiddal. Tudásodat kipróbálhatod a rendszeres fellépési lehetőségeken, a közös órákon, a koncerteken,

Akkordikus tanszak

Gitár

A gitár pengetős hangszer. Szép, lágy formájú, nyolcasra emlékeztető teste és hat húrja van, nyakát ún. érintők tagolják. Szólójátékra és társas zenélésre egyaránt alkalmas. Gazdag irodalma a reneszánsztól napjainkig terjed.

A gitártanulást legjobb 8-9 éves korban elkezdeni, amikor már elég nagy a kezed a húrok lefogásához és elég erős vagy a hangszer megtartásához. Gitártanulmányaid során a félévi és év végi vizsgák mellett növendékhangversenyeken is lehetőséged lesz megmutatni, hogyan haladsz, de indulhatsz zenei versenyeken is.

A gitár perzsa eredetű hangszer, már időszámításunk előtt is játszottak rajta. Az arabok közvetítésével került Hispániába a 15. században. Sokáig elsősorban a déli országok (Itália, Spanyolország, Portugália) jellegzetes hangszere volt, Európa többi részében főként a 18. század második felétől terjedt el. A mai klasszikus gitár modelljét a 19. században alkotta meg egy spanyol hangszerkészítő mester, addig sokféle húrozással és hangolással használták. A 20. század első évtizedei óta a jazzben is szívesen alkalmazzák, elektronikus változata pedig a pop- és rockegyüttesek állandó hangszerévé vált. A klasszikus gitár sokoldalúságának és szép hangjának köszönhetően ma már a világ minden táján népszerű, szóló- és a kamarairodalma egyaránt gazdag.

Szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom tanszak

Szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom

A hangszeres tanszakon a hangszeres zenélés és éneklés elengedhetetlen elméleti és gyakorlati alapjait tanítjuk. Egy igazi zenész számára a hangjegyek, ritmusértékeke épp olyanok, mint mindegyikünk számára a betűk: éppúgy olvashatók, írhatók és énekhangon, hangszeren megszólaltathatók. Így nem csak elolvasni tudja a kottát, hanem le is tudja jegyezni a hallott dallamot.

A hangszertanulást megelőző zenei előképző egy évében és az utána következő négy-hat évben ezt a tudást lehet a szolfézs tanszakon megszerezni. Megtanuljuk, mi a ritmus, a dallam, megismerjük a harmóniákat, hangzatokat, a zenei formákat, műfajokat, stílusokat. Gyermekdalokon, népdalokon és műdalokon keresztül, később zenehallgatással kiegészítve sajátítjuk el a zenei alapokat, melyhez legfontosabb eszközünk a saját énekhangunk.

A hangszer és a magánének tanulása mellett a szolfézs tantárgy heti 2×45 percben kötelező. A hangszeres tanulást megelőző előképzőt és a hangszeres tanulmányokkal párhuzamosan folyó szolfézsórákat a kerület általános iskoláiban, a felsőbb évfolyamoknak egyre inkább a zeneiskola épületében tartjuk. Hosszabb zenetanulás esetén a szolfézs után választhatók egyéb, erre épülő tantárgyak: zeneirodalom, zeneelmélet (összhangzattan), kamaraének (kórus). A szolfézs és a választható tárgyak természetesen önállóan, „főtárgyként” is tanulhatók. Azoknak, akik zenei pályára készülnek, a sikeres szakközépiskolai felvételihez szükséges elméleti tudás megszerzését az emelt szintű B-tagozaton biztosítjuk.

Képzőművészeti tanszak

Képzőművészeti tanszak

A vizuális művészeti oktatás megismerteti a tanulókkal az adott művészeti ág műfaji sajátosságait, a művészi kommunikáció megjelenítési módjait. A képzés célja az is, hogy a múlt értékeit megszerettesse és tovább éltesse, segítsen a hagyománytisztelet megteremtésében.

A képzőművészeti tanszak célja: irányítsa a tanuló figyelmét az emberi és a természeti környezet esztétikumára, szépségére. Megismerteti az egyetemes emberi kultúra, az európai műveltség, a nemzeti hagyományok értékeit, az értékmegőrzés formáit, a kommunikáció művészeti formáit, a képző- és iparművészet műfaji sajátosságait. A tanulót az önkifejezés eszköztárának gazdagítására ösztönzi és felkészíti a tanult művészi kifejező eszközök alkalmazására. Megismerteti a tanulóval a grafika két fő területének grafikai tevékenységével.

Grafika és festészet tanszak

Grafika és festészet tanszak

A képzőmuvészet a gyermekek számára nem csupán rajzolás - Jóval több ennél. Jelenti az elmélyült alkotás örömét, a személyiség kifejezését, a gondolatok, tapasztalatok, érzések, elképzelések vizuális leképezését. Finomítja a kézügyességet, fejleszti a kreativitást, kísérletező kedvet, lényeglátást. Napjainkban ezek a készségek az elektronikus eszközök használata miatt háttérbe szorulhatnak.

A grafika és festészet alapjai tantárgy célja a képi világ, a képi kifejezés különbféle módjainak megismertetése. A fantázia kibontakoztatása, a valósággal való összekapcsolása.Változatos felfedező és alkotó folyamatokon keresztül hozzásegíteni a tanulókat az önálló, kreatív tevékenységekhez. A tantárgy feladata elokészíteni és megalapozni a művészi igényu szakmai munkát.

Színjáték tanszak

Színjáték tanszak

A dráma és színjáték főtárgy elsődleges célja, hogy a színházművészet – ezen belül is elsősorban a színjáték – iránt érdeklődő tanulók számára lehetőséget biztosítson a drámán és színjátékon keresztül történő önkifejezésre, közösségi alkotásra, a kommunikációs és előadói képességeik fejlődésére, a színházi alkotófolyamaton keresztül a színpadi munka alapjainak elsajátítására, a színházon keresztül önmagukra és a világra vonatkozó kérdések megfogalmazására és a válaszok keresésére. Tanulóink a képzés során nyitottabbá, magabiztosabbá válnak, a képzésnek köszönhetoen könnyebben oldanak meg váratlan helyzeteket, problémákat, önbizalmuk nő. A tantárgy oktatása során a közösségben végzett dramatikus tevékenység élménye, és a közös játék öröme összekovácsolja a csoportokat, s ezáltal kialakul bennük az igény a színvonalas produkció létrehozására.

A tantárgy feladata, hogy a folyamatos fejlesztés eredményeképpen a tanuló váljon képessé a dráma és a színház értő befogadására, értelmezésére, illetve művészi együttműködésen keresztül, tanulótársaival együtt, drámai és színházi produktumok létrehozatalára. A beszéd- és vers tantárgy oktatásának köszönhetően megtanulnak összefüggő hosszabb-rövidebb prózai, lírai szövegeket előadni, beszédkészségük, kifejezésmódjuk javul. A képzés célja nem a színészképzés, hanem, hogy a résztvevo fiatalok megtanuljanak közösségben létezni és alkotni, nyitottabbá, empatikusabbá váljanak. Célunk, hogy olyan fiatalok hagyják el az iskolát, akik a drámapedagógiai módszerek segítségével önmagukért és környezetükért is felelősséggel viseltetnek. Továbbá lehetőséget biztosítunk arra, hogy a későbbiekben a színész vagy drámapedagógus szakmát választók minden szakmai alapot megszerezzenek.

Néptánc tanszak

A néptánc tanszak célja, hogy a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődést elmélyítse a tanulókban. A táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, a magyar nép táncait, a táncok lépésanyagát, jellegzetességeit, stílusát. A tanszak feladata: Ismertesse meg a tanulókkal a hagyományos népi játékokat, a három dialektus( nyugati, erdélyi, tiszai) tánctípusait, táncrendjeit, a mozgásanyag variációs lehetőségeit, a táncokhoz kapcsolódó énekeket, zenei kíséretet, a tánc művészi és közhasznú formáit, a társasági táncélet alkalmait. Alakítsa ki a tanulókban a rendszeres munka természetes igényét, a megfelelő munkafegyelmet, a munkájuk tudatos kontrollálását, a művészi eloadásmód kivitelezését, az esztétikai érzéket, fogékonyságot a múlt és a jelen értékeinek befogadására. Fejlessze a növendékek mozgáskultúráját, fitikai állóképességét, ritmusérzékét, hallását, zenéhez való alkalmazkodását, tér- forma- és stílusérzékét, mozgás- és vizuális memóriáját, improvizációs készségét, a tánc komplexitásából adódóan a társművészetek ( zene, képzőmuvészet, színház) iránti érzékenységét. A néptánc tanszak fő tantárgya a népi játék- néptánc. Ez az összefoglaló elnevezés több részterületet foglal magába. A tánctechnika, ami a táncos izomzatának, izületeinek bemelegítése mellett a technikai alapozást hivatott szolgálni. A ritmikai gyakorlatok és a táncos nyelvezet elsajátítása a táncosok felkészülését segíti. A népi játékokon keresztül a tanszak alapozó évfolyamai a gyerekek megismerik a magyar játékkincs legszebb változatai, s ezen keresztül megszeretik a népzenét és a néptáncot. A néptánc oktatása az alapfok és a továbbképző évfolyamain teljesedik ki, egyre több dialektus táncrendjeit ismerik meg és téncolják "anyanyelvként". A daltanulás szorosan összetartozik a tánccal, míg a koreográfiák a tanult eredti anyagok összefoglalásai.

 
3178 Varsány, Szécsényi út. 1.
+36-30/827-3911
varsanyiami@gmail.com
Varsányi Alapfokú Művészeti Iskola - Copyright © 2024. Minden jog fenntartva