TANSZAKAINK |
|
Billentyűs tanszak Vonós tanszak Fafúvós tanszak
Magánének tanszak
Akkordikus tanszak
Szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom tanszak
Képzőművészeti tanszak
Grafika és festészet tanszak
Színjáték tanszak
Néptánc tanszak |
Billentyűs tanszak |
Zongora
Az 1800-as évekig a klavikord és a csembaló
volt a legkedveltebb billentyűs hangszer. Ezután vette át
helyüket a sokoldalúbb zongora. Előnye a csembalóval
szemben, hogy a játékos tetszés szerint módosíthatja
a hang erejét. Nagyon elterjedt válfaja a pianinó
amelynek húrjai a zongoráéval ellentétben
függőlegesen feszülnek. A mai kornak inkább megfelel,
hiszen kis helyen elfér és a gyermekek hangszertanulásához
tökéletesen használható.
A zongora tanításának célja: A zongora alaphangszer,
könnyen nyílik lehetőség később a váltásra, más hangszer tanulására. A
legfőbb feladatunk a színvonalas technikai és zenei irányítás. Felkészítés
az értékes zene befogadására, művelésére. Célunk az adott mű kottahű,
stílusos megszólaltatása. A tanszak a zenekedvelők és az amatőrök képzésére
hivatott elsősorban. Adott esetben azonban feladata a szakszerű tehetséggondozás
és a zenei pályára irányítás. |
Vonós tanszak |
Hegedű
A hegedű a vonós hangszercsalád legmagasabb
hangú tagja. Elegáns, 400 éve változatlan
alakját olasz hangszerkészítő mesterek fejlesztették
ki a 16. században.
A hegedű hangja éneklő, hangszínekben gazdag.
Az egyik legfontosabb szólóhangszer, de elképzelhetetlen
nélküle a szimfonikus zenekar és a legtöbb kamaraegyüttes
is. Nem csak a műzenében használják, kezdetektől
fogva a tánczene és a népzene jellegzetes hangszere
is. A hegedű különlegessége, hogy
több méretben készítik, a nagyon kicsi tizenhatodostól
az egészes nagyságig, tehát az első években
gyakorlóhangszered szinte veled együtt fog nőni!
Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához
szükséges alapismereteket, szóló- és
zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz
majd játszani. Ezzel a tudással már szerepelhetsz
az iskolai hangversenyeken, részt vehetsz diáktársaiddal
együtt különböző kamaraegyüttesekben.
|
Fafúvós tanszak |
Blockflöte
Talán az egyik legkönnyebben tanulható,
de mindenképpen a legkönnyebben és legolcsóbban
beszerezhető hangszer manapság a furulya. És persze,
minden zeneiskolás, de legalábbis az, aki később
fúvós hangszert választ, tanul rajta játszani.
Mivel a furulya fafúvós hangszer, először
azt kell tisztázni, hogy ez mit jelent. Bár kézenfekvő
magyarázat lenne, de maga az elnevezés csak részben
utal a hangszer anyagára. Az ebbe a családba tartozó
hangszerek közös tulajdonsága a hang képzésének
hasonlósága.
Minden fafúvós hangszer lényegében
egy nyitott cső, melynek oldalán lyukakat helyeznek el.
Ha minden lyukat lezárva tartunk, akkor a hangszer legmélyebb
hangja szólal meg. A lyukak kinyitásával, mivel megváltozik
a csőben a levegőoszlop hosszúsága, módosítható
a hangok magassága. Minden fafúvós hangszer elve
a furulyáéhoz hasonló.
Az összes fajtát számba venni nagyon
nehéz lenne - hiszen ez egy népi hangszer, ami sokféle
nemzet művészetében megtalálható -,
maradjunk tehát ezután a klasszikus értelemben vett
furulyánál, amit németül Blockflötének
neveznek.
Európában a reneszánsz és a barokk stílus
általánosan használt hangszere volt. Napjainkban
ismét közismert és közkedvelt hangszer. Hangja
- bár nem valami finom - eléggé gyengéd, mélázó
és ábrándos.
Napjainkban kétféle fogásrendszerű
Blockflötét gyártanak. A német és a barokk
rendszerű hangszerek között az a különbség,
hogy bizonyos hangokat másképp kell fogni az egyiken, mint
a másikon. Ezeket a hangszercsaládokat "c" és
"f" hangolású egyedek alkotják.
És hogy kik azok, akik megszólaltatják
ezt a kellemes hangzású hangszert? Elsősorban a
művészei, akik többnyire inkább a népzene
művelői közül kerülnek ki! Ám azok, akik
akár oboázni, akár klarinétozni, fuvolázni
vagy akár a rézfúvósokon szeretnének
megtanulni játszani, nem kerülhetik el a furulya megszólaltatását.
Vagyis ez egy alaphangszer. |
Fuvola
Az egyik legnépszerűbb és legrégebbi fúvós hangszernek,
a fuvolának varázslatosan lágy, bársonyos, kecses és hajlékony hangja
van. Bár ma már fémből készítik, a fafúvós hangszercsaládba tartozik,
mert korábbi alapanyaga a fa volt. A szimfonikus zenekar állandó tagja,
de szólóhangszerként vagy különböző kamaraegyüttesekben is gyakran szerepel.
A fuvolatanulás előtt általában 1-2 évig tanácsos furulyázni,
de ez nem kötelező. A hangszer megszólaltatása nem igényel különösebb
fizikai erőnlétet. Mivel a fuvolának kicsi, kifejezetten gyerekek számára
készített, tanulási célra fejlesztett változatai is vannak, akár 7-8 éves
korban el lehet kezdeni a tanulását.
Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához szükséges
alapismereteket, szóló- és zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz
majd játszani. Ezzel a tudással már szerepelhetsz növendékhangversenyeken,
később pedig részt vehetsz kamaraművek megszólaltatásában, az iskolában
működő Fuvolazenekarban vagy az Ifjúsági Zenekar munkájában.
A harántfuvolát, melyet jobb oldali irányban, keresztbe
tartanak a száj előtt, már több mint 3000 évvel ezelőtt használták az
ókori Kínában és Egyiptomban. A hangszer a 19. századig fából készült,
ezért tartozik a fuvola a fafúvósok családjába. A mai fuvolákat - a népi
hangszerek kivételével - különböző fémötvözetekből gyártják. A legnagyobb
művészek kezében gyakran láthatunk aranyból vagy ezüstből készült mesterhangszereket
is. A fuvola virágkorát a XVIII. században élte, amikor a kamaraművek
mellett igen sok fuvolára és zenekarra komponált versenyművet írtak a
zeneszerzők. Nem véletlenül „varázshangszer” Mozart operájában: aki játszik
rajta, sokféle műfajban, sokféle stílusban kamatoztathatja tudását, hiszen
a fuvola ma már az összes zenei műfajban fontos szerepet kap, a szimfonikus
zenekaroktól a kamaraegyütteseken át, a szóló fuvola darabokig – beleértve
a könnyűzenét és a jazzt is. |
Klarinét
A klarinét a fafúvós hangszercsalád legnagyobb hangterjedelmű
tagja. Sokféle hangszín megszólaltatására képes, a széles ívű, lágy dallamoktól
a rekedt jajgatásig. Szóló- és kamarairodalma egyaránt gazdag, emellett
a 18. század második fele óta a szimfonikus zenekarnak is állandó szereplője.
A hangszer teste általában fából készül és a könnyebb kezelhetőség kedvéért
öt részre szedhető szét, így a tokkal együtt egy kisebb hátizsákban is
elfér.
A klarinéttanulást az egyéni adottságoktól függően 9-10
éves korban lehet elkezdeni. Szükséges hozzá, hogy elég nagy legyen a
kezed a billentyűk lefogásához, és maradandó első fogaid már teljes nagyságukban
a helyükön legyenek. Jó, ha egy-két évet furulyázol (vagy más hangszert
tanulsz) előtte, de kezdheted előtanulmányok nélkül is.
Miután megszerezted a hangszer megszólaltatásához szükséges
alapismereteket, szóló- és zongorakíséretes műveket egyaránt el tudsz
majd játszani, szerepelhetsz növendékhangversenyeken, később pedig részt
vehetsz kamaraművek megszólaltatásában vagy az iskolai Ifjúsági Zenekar
munkájában.
A klarinét a fafúvós hangszercsalád legfiatalabb tagja.
1690 körül fejlesztették ki a pásztorsíp helyettesítésére. Mivel hangja
ekkor még leginkább a kisméretű trombitára (clarino) hasonlított „kis
clarino”-nak, azaz „clarinetto”-nak nevezték el. Hamarosan sokféle érzelem
kifejezésére alkalmas lett, s hangszíne a puhán olvadótól a harsány, figyelemfelkeltő
hatásokig terjedt. Elsőként Vivaldi használta zenekari- és szólóhangszerként,
de sokszínű hangjának és virtuóz futamok megszólaltatására alkalmas mechanikájának
köszönhetően a 18. század közepére már egész Európában népszerűvé vált.
Mozartot elbűvölte a hangja, több nagyszerű művet írt rá, s szívesen alkalmazta
zenekari hangszerként is. A klarinét a 19. századtól a szimfonikus zenekar
állandó szereplője lett, később a szalon- és tánczenekarokban is gyakran
feltűnt, s szívesen játszanak rajta a jazzmuzsikusok is. |
Magánének tanszak |
Magánének
Az éneklés a zenekultúra alapja, egyidős a tudatos zeneélés
kezdeteivel. Az európai műzene a 16-17. századig szinte kizárólag énekes
zenét jelentett, de az énekhang az önálló hangszeres zene kialakulása
után is megtartotta fontosságát. A motetta, a mise, a madrigál, az opera,
az oratórium, a kantáta és a zongorakíséretes dal az utóbbi ezer év alatt
jött létre. Ezek a vokális műfajok folyamatosan változnak és a mai napig
a zeneművészet, a hangversenyélet és a színpadi kultúra részei maradtak.
Ha énekelni szeretnél, magánének tanulmányaidat csak
a mutálás befejeződése (azaz 16-18 éves korod után) kezdheted, mert csak
ekkor alakul ki, hogy pontosan milyen hangszínű és hangterjedelmű lesz
a hangod. Előnyt jelent, de nem kizárólagos feltétel, ha korábban már
tanultál valamilyen hangszeren.
Ha énekelni tanulsz, Erősebb, csengőbb, szebb színű lesz
a hangod (a beszédhangod is). A helyes légzés által tested-lelked egészségesebbé
válik. Helyes testtartás, mozgás- és öltözködéskultúrát tanulsz, sokféle
műfajjal (népdal, műdal, opera, musical stb.) ismerkedsz meg. Énekelhetsz
zongorakísérettel, együttmuzsikálhatsz hangszeres és énekestársaiddal.
Tudásodat kipróbálhatod a rendszeres fellépési lehetőségeken, a közös
órákon, a koncerteken, |
Akkordikus tanszak |
Gitár
A gitár pengetős hangszer. Szép, lágy formájú, nyolcasra
emlékeztető teste és hat húrja van, nyakát ún. érintők tagolják. Szólójátékra
és társas zenélésre egyaránt alkalmas. Gazdag irodalma a reneszánsztól
napjainkig terjed.
A gitártanulást legjobb 8-9 éves korban elkezdeni, amikor
már elég nagy a kezed a húrok lefogásához és elég erős vagy a hangszer
megtartásához. Gitártanulmányaid során a félévi és év
végi vizsgák mellett növendékhangversenyeken is lehetőséged lesz megmutatni,
hogyan haladsz, de indulhatsz zenei versenyeken is.
A gitár perzsa eredetű hangszer, már időszámításunk előtt
is játszottak rajta. Az arabok közvetítésével került Hispániába a 15.
században. Sokáig elsősorban a déli országok (Itália, Spanyolország, Portugália)
jellegzetes hangszere volt, Európa többi részében főként a 18. század
második felétől terjedt el. A mai klasszikus gitár modelljét a 19. században
alkotta meg egy spanyol hangszerkészítő mester, addig sokféle húrozással
és hangolással használták. A 20. század első évtizedei óta a jazzben is
szívesen alkalmazzák, elektronikus változata pedig a pop- és rockegyüttesek
állandó hangszerévé vált. A klasszikus gitár sokoldalúságának és szép
hangjának köszönhetően ma már a világ minden táján népszerű, szóló- és
a kamarairodalma egyaránt gazdag. |
Szolfézs, zeneelmélet, zeneirodalom tanszak |
Szolfézs,
zeneelmélet, zeneirodalom
A hangszeres tanszakon a hangszeres zenélés és éneklés
elengedhetetlen elméleti és gyakorlati alapjait tanítjuk. Egy igazi zenész
számára a hangjegyek, ritmusértékeke épp olyanok, mint mindegyikünk számára
a betűk: éppúgy olvashatók, írhatók és énekhangon, hangszeren megszólaltathatók.
Így nem csak elolvasni tudja a kottát, hanem le is tudja jegyezni a hallott
dallamot.
A hangszertanulást megelőző zenei előképző egy évében
és az utána következő négy-hat évben ezt a tudást lehet a szolfézs tanszakon
megszerezni. Megtanuljuk, mi a ritmus, a dallam, megismerjük a harmóniákat,
hangzatokat, a zenei formákat, műfajokat, stílusokat. Gyermekdalokon,
népdalokon és műdalokon keresztül, később zenehallgatással kiegészítve
sajátítjuk el a zenei alapokat, melyhez legfontosabb eszközünk a saját
énekhangunk.
A hangszer és a magánének tanulása mellett a szolfézs
tantárgy heti 2×45 percben kötelező. A hangszeres tanulást megelőző előképzőt
és a hangszeres tanulmányokkal párhuzamosan folyó szolfézsórákat a kerület
általános iskoláiban, a felsőbb évfolyamoknak egyre inkább a zeneiskola
épületében tartjuk. Hosszabb zenetanulás esetén a szolfézs után választhatók
egyéb, erre épülő tantárgyak: zeneirodalom, zeneelmélet (összhangzattan),
kamaraének (kórus). A szolfézs és a választható tárgyak természetesen önállóan,
„főtárgyként” is tanulhatók. Azoknak, akik zenei pályára készülnek, a
sikeres szakközépiskolai felvételihez szükséges elméleti tudás megszerzését
az emelt szintű B-tagozaton biztosítjuk. |
Képzőművészeti tanszak |
Képzőművészeti tanszak
A vizuális művészeti oktatás megismerteti a tanulókkal az adott művészeti ág műfaji sajátosságait, a művészi kommunikáció megjelenítési módjait. A képzés célja az is, hogy a múlt értékeit megszerettesse és tovább éltesse, segítsen a hagyománytisztelet megteremtésében.
A képzőművészeti tanszak célja: irányítsa a tanuló figyelmét az emberi és a természeti környezet esztétikumára, szépségére. Megismerteti az egyetemes emberi kultúra, az európai műveltség, a nemzeti hagyományok értékeit, az értékmegőrzés formáit, a kommunikáció művészeti formáit, a képző- és iparművészet műfaji sajátosságait. A tanulót az önkifejezés eszköztárának gazdagítására ösztönzi és felkészíti a tanult művészi kifejező eszközök alkalmazására. Megismerteti a tanulóval a grafika két fő területének grafikai tevékenységével. |
Grafika és festészet tanszak |
Grafika és festészet tanszak
A képzőmuvészet a gyermekek számára nem csupán rajzolás - Jóval több ennél. Jelenti az elmélyült alkotás örömét, a személyiség kifejezését, a gondolatok, tapasztalatok, érzések, elképzelések vizuális leképezését. Finomítja a kézügyességet, fejleszti a kreativitást, kísérletező kedvet, lényeglátást. Napjainkban ezek a készségek az elektronikus eszközök használata miatt háttérbe szorulhatnak.
A grafika és festészet alapjai tantárgy célja a képi világ, a képi kifejezés különbféle módjainak megismertetése. A fantázia kibontakoztatása, a valósággal való összekapcsolása.Változatos felfedező és alkotó folyamatokon keresztül hozzásegíteni a tanulókat az önálló, kreatív tevékenységekhez. A tantárgy feladata elokészíteni és megalapozni a művészi igényu szakmai munkát. |
Színjáték tanszak |
Színjáték tanszak
A dráma és színjáték főtárgy elsődleges célja, hogy a színházművészet – ezen belül is elsősorban a színjáték – iránt érdeklődő tanulók számára lehetőséget biztosítson a drámán és színjátékon keresztül történő önkifejezésre, közösségi alkotásra, a kommunikációs és előadói képességeik fejlődésére, a színházi alkotófolyamaton keresztül a színpadi munka alapjainak elsajátítására, a színházon keresztül önmagukra és a világra vonatkozó kérdések megfogalmazására és a válaszok keresésére.
Tanulóink a képzés során nyitottabbá, magabiztosabbá válnak, a képzésnek köszönhetoen könnyebben oldanak meg váratlan helyzeteket, problémákat, önbizalmuk nő. A tantárgy oktatása során a közösségben végzett dramatikus tevékenység élménye, és a közös játék öröme összekovácsolja a csoportokat, s ezáltal kialakul bennük az igény a színvonalas produkció létrehozására.
A tantárgy feladata, hogy a folyamatos fejlesztés eredményeképpen a tanuló váljon képessé a dráma és a színház értő befogadására, értelmezésére, illetve művészi együttműködésen keresztül, tanulótársaival együtt, drámai és színházi produktumok létrehozatalára. A beszéd- és vers tantárgy oktatásának köszönhetően megtanulnak összefüggő hosszabb-rövidebb prózai, lírai szövegeket előadni, beszédkészségük, kifejezésmódjuk javul.
A képzés célja nem a színészképzés, hanem, hogy a résztvevo fiatalok megtanuljanak közösségben létezni és alkotni, nyitottabbá, empatikusabbá váljanak. Célunk, hogy olyan fiatalok hagyják el az iskolát, akik a drámapedagógiai módszerek segítségével önmagukért és környezetükért is felelősséggel viseltetnek. Továbbá lehetőséget biztosítunk arra, hogy a későbbiekben a színész vagy drámapedagógus szakmát választók minden szakmai alapot megszerezzenek. |
Néptánc tanszak
A néptánc tanszak célja, hogy a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődést elmélyítse a tanulókban. A táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, a magyar nép táncait, a táncok lépésanyagát, jellegzetességeit, stílusát.
A tanszak feladata:
Ismertesse meg a tanulókkal a hagyományos népi játékokat, a három dialektus( nyugati, erdélyi, tiszai) tánctípusait, táncrendjeit, a mozgásanyag variációs lehetőségeit, a táncokhoz kapcsolódó énekeket, zenei kíséretet, a tánc művészi és közhasznú formáit, a társasági táncélet alkalmait.
Alakítsa ki a tanulókban a rendszeres munka természetes igényét, a megfelelő munkafegyelmet, a munkájuk tudatos kontrollálását, a művészi eloadásmód kivitelezését, az esztétikai érzéket, fogékonyságot a múlt és a jelen értékeinek befogadására.
Fejlessze a növendékek mozgáskultúráját, fitikai állóképességét, ritmusérzékét, hallását, zenéhez való alkalmazkodását, tér- forma- és stílusérzékét, mozgás- és vizuális memóriáját, improvizációs készségét, a tánc komplexitásából adódóan a társművészetek ( zene, képzőmuvészet, színház) iránti érzékenységét.
A néptánc tanszak fő tantárgya a népi játék- néptánc. Ez az összefoglaló elnevezés több részterületet foglal magába.
A tánctechnika, ami a táncos izomzatának, izületeinek bemelegítése mellett a technikai alapozást hivatott szolgálni. A ritmikai gyakorlatok és a táncos nyelvezet elsajátítása a táncosok felkészülését segíti. A népi játékokon keresztül a tanszak alapozó évfolyamai a gyerekek megismerik a magyar játékkincs legszebb változatai, s ezen keresztül megszeretik a népzenét és a néptáncot. A néptánc oktatása az alapfok és a továbbképző évfolyamain teljesedik ki, egyre több dialektus táncrendjeit ismerik meg és téncolják "anyanyelvként". A daltanulás szorosan összetartozik a tánccal, míg a koreográfiák a tanult eredti anyagok összefoglalásai.
|
|
|
|