MŰVÉSZETI ÁGAINK |
|
A jelenlegi intézmény a négy művészeti ág korábbi, más-más fenntartó által működtetett művészeti oktatása összeolvadásának eredményeként jött létre. Ezek története évekre, sőt évtizedekre nyúlik vissza... |
Zeneművészeti ág |
1976-ban kezdte meg működését Szécsényben a balassagyarmati Rózsavölgyi Márk Zeneiskola kihelyezett tagozata. 1991-ben Szécsény képviselőtestülete úgy döntött, hogy önálló zeneiskolát alakít. A helyi művelődési otthon átszervezésével létrehozott egy új intézményt, Városi Művelődési és Ifjúsági Centrum néven, ahol helyet kapott a zeneoktatás is, mint alaptevékenység. 2003-ig volt a város önkormányzatának intézménye, azt követően a balassagyarmati Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskola Szécsényi Tagintézményeként, 2023-tól pedig telephelyeként működött tovább. A hangszeres zeneoktatásban résztvevő tanulók gitáron, zongorán, furulyán, fuvolán, klarinéton vagy szaxofonon tanulhatnak. Az iskola igen jelentős szerepet tölt be a város zenei életében. Hagyományos hangversenyeik közé tartozik a Zenei Világnapja alkalmából rendezett őszi hangverseny, a Karácsonyi Hangverseny, illetve a növendékek tanszaki hangversenyei vagy a tanárok és diákok közös zenei estjei. 1994-ben Lévárdi Beáta és Várkonyi Balázsné megalapították az intézmény gyermekkarát. |
Színművészeti ág |
Szécsényben a színjátszásnak a 19. század végétől nívós hagyománya van, amely így van a mai napig. 1997-ben színjátszó tanszakkal bővült ki a művészeti iskola. A színjátszó-csoport első zsengéje 1998-ban kezdte meg tanulmányait iskolai keretek közt.
A Fébé Társulat nevet 2005-ben vették fel. A csoport több alkalommal hozott el arany minősítést az Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozóról. 2022-ben a zsűri által legjobbnak ítélt előadásukkal, A bolond falu című népmese feldolgozásukkal ők képviselték régiónkat a pécsi színjátszó-fesztiválon, továbbá Budapest 150. születésnapján 2023. november 17-én a várba, a Budai Történeti Múzeumba kaptak meghívást.
Egész estés előadásaik közül kettő bekerült a Nógrád Vármegyei Rendőrfőkapitányság bűnmegelőzési programjába. A hullám című musicelük a kirekesztés ellen íródott, a Páncél és púder című ifjúsági drámájuk a drogfogyasztás megelőzése kapcsán lett rendőrségi prevenciós színházi program. Az előadásokat több ezer diák láthatta az évek során megyénkben és a fővárosban. |
Képzőművészeti ág |
1996-ban Szécsényben igény mutatkozott a képzőművészeti tanszak beindítására. A képzőművészeti tagozat tanára Bakos Ferenc grafikusművész volt. Munkája során egyik legfontosabb feladatának tartotta, hogy diákjaiból művészetet szerető és értő embereket neveljen, illetve tehetséges tanítványai eredményesen szerepeljenek a szakirányú felvételi vizsgákon.
A Cogito AMI megszűnése következtében a képzőművészeti oktatás a Salgótarjáni Tankerületi Központ fenntartásába került. A területi átfedések elkerülése érdekében végül úgy határoztak, hogy átkerül a Balassagyarmati Tankerületi Központhoz, melynek fenntartásában az a Rózsavölgyi Márk AMI működött, amely már nagyon sok telephellyel rendelkezett. Ezért a 2024-2025-ös tanévtől kezdődően a korábbi Cogito AMI képzőművészeti tanszakait az új Varsányi AMI tanszakai közé integrálta.
Szécsény város a kezdetektől támogatja és bevonja a helyi művészeket az oktatásba, továbbá azzal a nemes küldetéssel ruházza fel őket, hogy neveljék és tanítsák a jövő generációját, adjanak jövőbe mutató lehetőségeket. |
Táncművészeti ág |
Régóta dédelgetett álom volt egy hagyományőrző néptánc csoport megalakítása. A kezdeti szárnypróbálgatások egy maréknyi alsó tagozatos tanulóval kezdődtek, akik 2020-ban, a tanévzárón mutatkoztak be, s a 2021-es tanévben már két csoporttal indultak a Hibo Tamás Művészeti Iskola részeként. A kezdetben 10 - 15 tagot számláló csoport folyamatosan növekszik. Ma már, az újonnan alakult Varsányi AMI részeként három csoporttal működnek.
A gyermek életében a játék alapoz meg minden további, fontos tevékenységet. Az énekes mozgásos játékokban ott van az összes olyan tudás, ami később felnőttként majd a táncoláshoz kell. A néptánc oktatás teret biztosít a néphagyományok, népszokások felelevenítésének, tovább éltetésének. Legfontosabb cél, hogy a gyerekek megszeressék a népzenét, a néptáncot, a foglalkozások jó hangulatban teljenek.
Európában élünk, ezt manapság gyakran halljuk. Reményeink szerint sajátos nemzeti jegyeinket, karakterünket nem levetkezve, hanem ezeket megerősítve élünk továbbbenne. Ezt kívánja elősegíteni iskolánk táncművészeti ága. |
|
|
|